Ana Sayfa / Bilgilendirme Servisi

Bilgilendirme Servisi

Çocuklarda Anaokuluna Uyum Süreci

 

Bir kurum olarak anaokulu; çocukların sosyalleşmesi, beceri kazanması, gelişiminin desteklemesi ve topluma uyum sağlaması açısından önemli bir basamaktır. Çocuk bildiği aile ortamından bilmediği ve tanımadığı okul ortamına geçişte bir takım zorluklar yaşayabilmektedir. Okula yeni başlayan çocuklarda başlangıçta yeni insanlar, yeni kurallar ve yeni bir ortam olarak okul çocuklar için ürkütücü olabilmekte ve uyum güçlüğüne neden olabilmektedir. Bunun nedeni anne/babanın çocuğu bırakacağı, eskisi gibi onu sevmeyeceği ya da terk edeceği gibi kaygılardan kaynaklanıyor olabilir. Bir diğer nedeni ise ebeveynin çocuğunu aşırı koruyup kollaması ve çocuğunu bırakamaması olabilmektedir. Çocuklar okula ve öğretmenlerine alıştıktan sonra bu endişeler azalmakta ve çocukların okula uyumu artmaktadır.

Bu süreçte çocukların ağlamaları, ayrılmak istememeleri nedeniyle ebeveynlerde suçluluk ve endişe olabilmektedir. Çocuklar ebeveynlerinden ayrılırken anne/babayı üzüntülü ve endişeli görünce ebeveynini psikolojik olarak bırakamamakta ve okula uyumu zorlaşmaktadır. Bu nedenle ebeveynler de duygusal olarak bu sürece hazır olmalı ve kararlı/ sabırlı/ sakin/ duyarlı/ net durmalıdır. Ebeveynin duygusal sürece hazır olmasından amaç çocuğunun temel güven duygusuna zarar vermeksizin bu süreci sağlıklı olarak atlatmaktır. Bu süreci veli, öğretmen ve kurum psikoloğu eşliğinde çocuğun okula uyumu güvenle sağlanabilmektedir. Bu konuda ayrıca kurum psikoloğundan destek alınabilir.

Çocukların okula uyumu çocuktan çocuğa değişmektedir. Bazı çocuklar ilk günlerde anaokuluna rahat uyum sağlarken bazı çocuklar yaklaşık olarak bir iki haftada uyum sağlayabilmektedir. Anaokulu oryantasyon haftasında çocukların uyumunu kolaylaştırmak amacıyla ilk günler ebeveynler çocuğu ile sınıfta, yemekhanede, bahçede bulunabilmektedir. Sonrasında yavaş bir geçişle ebeveynler okul koridoru ve bahçede bulunarak güvenli bir ortamda çocukların okula uyum süreci desteklenmektedir. Annesinin okulda olduğunu hisseden çocuk kendini daha rahat hissederek güvenle oyunlara katılacak öğretmeni ve arkadaşlarıyla temas kurabilecek, çevresiyle ilgilenmeye başlayabilecek ve nihayetinde arkadaşları – öğretmenine güven duyabilecektir. Anne ve öğretmen birlikte hareket etmeli  ve bu süreçte anaokulundaki gereksinimlerin karşılanması anneden öğretmene geçmelidir. Anaokulu Öğretmenine güven duyan bir çocuk bir süre sonra annenin  yokluğundan kaygı duymayacağı, okula- arkadaşlarına uyum sağlayarak sağlıklı bir sosyalleşme sürecine girmiş olacağı düşünülmektedir.

Çocuklar anaokuluna alıştıkça sosyal, psiko-motor, bilişsel, duygusal, evrensel ahlaki değerler gibi birçok gelişimsel açılardan beceri kazanmaktadır. Örneğin, çocuklar sosyalleşerek arkadaşlık kurmak ve sürdürmek, paylaşmak, sosyal kurallara uyumu öğrenmek ya da bir işe başlamayı, odaklanmayı, sürdürebilmeyi ve o işi sonuçlandırma becerilerini geliştirebilmektedir. Bununla birlikte çocukların gelişim basamakları açısından desteklenmesi gereken alanlar erken müdahale ile ebeveynler bilgilendirilerek gerekli yönlendirilmeler yine bu süreçte yapılabilmektedir.

Uzun süre örneğin bir kaç ay okula adapte olamayan ve yoğun kaygılar yaşayan bir çocuğun anaokuluna gitme konusunda zorlanmaması gerekir. Çocuğun duygularının  ve  okulla ilgili düşüncelerinin çok iyi anlaşılması gerekir. Bu çocuk için örseleyici bir olay olabilir ve farklı psikolojik problemler yaşamasına zemin hazırlayabilir. Böyle bir durumda bir uzmanla hareket edilmesi daha sağlıklı olacaktır.

 

Anaokuluna Uyum Sürecinde Ailelere Öneriler

·       Uyum sorunları okulu ilk günleri ve hafta başından hafta sonuna doğru aşağı ivme gösterecektir. Hafta başında bazı öğrencilerde uyum sorununda artış olabilir. Bu normal bir süreçtir. Sabır, kararlılık ve sakinlikle bu zorluklar aşılabilir. 

·       Anaokulunun ilk günlerinde anne-baba çocuğa kendilerine ait bir eşyayı çocuğa verebilir. Akşam geldiğinde kendisinden geri alacağı söylenerek söylendiği gibi uygulanır.  Bu bağlantı nesnesiyle çocukta güven hissi sağlanabilir.

                                                    

 ·       Okulu çocuğa anlatmak ve tanıtmak uyumu kolaylaştırır. Çocuğun okulu tanıması ve okula uyumu için aile çocukla birlikte okula gitmeli, çocukla okulu gezmeli, çocuk öğretmen ve görevlilerle tanıştırmalıdır.

·       Anaokulunda çocukların olduğu, arkadaşlarıyla eğlendiği, öğrendiği bir yer olarak tanıtılıp anne-babaların bulunmadığı eve-işe gittiği açıklanabilir.

·       Anaokulunun başlarında anne-baba uzun saatler bulunurken ilerleyen günlerde erkenden ayrılacaksa bu konuda çocuk bilgilendirilir. İstediğinde telefonla görüşebileceği söylenir.

·       Anaokuluna belli saatler içinde kalacağı söylenebilir. Sabah ve akşam kim almaya gelecekse çocuğa bu söylenir. Söylendiği gibi uygulanır. Uygulanamazsa çocuktan samimiyetle özür dilenerek durum açıklanır.

·       Çocuk aniden, habersiz ya da ben buradayım diyerek pembe yalanlarla bırakılmamalıdır. Örneğin, “ben şimdi geleceğim” denilip ebeveynin okuldan gitmesi ve çocuğun ebeveynini okulda da bulamaması çocukta hem güvensizlik hem de terk edilmişlik hissini tetikleyebilir.

·       Aile çocuğa okulda eğleneceği, güvende olacağını, orada onunla ilgilenecek bir öğretmeni olacağını, isteklerini öğretmeni ile paylaşabileceğini söyleyerek çocuğun öğretmenine karşı güven duymasını sağlanabilir.

Okula gidiş tüm aile bireyleri tarafından desteklenmeli ve aile bireyleri uyum içinde olmalıdır.

Telefon: 0 216 375 27 27
Faks: 0 216 375 10 01
Doğu Mahallesi Eski Dolayoba Caddesi No: 28
Pendik / İstanbul